onsdag 18 augusti 2010

Vårt bröllop ur mina ögon, Del 1 - Förutsättningar & Planering

Eftersom jag är en strukturerad tjej och även är en vän av ordningen så tänkte jag börja den här bröllopsserien som man bör göra - från början. Robban friade augusti 2009, vi bestämde efter några veckor att vi ville gifta oss redan sommaren därpå, vi skålade i bubbel och började prata om vad roligt det skulle bli. Men när vi skålat klart och druckit ur så började började våra utropstecken förvandlas till frågetecken. Var börjar man? Vad kostar det? Hur vet man att man inte glömmer nåt? Vilken typ av bröllop vill vi ha och vad ska prioriterats? Så med dessa frågor i bakhuvudet börjades det nu att inhämtas en massa information.

Jag direkt säga att jag aldrig har vart en bröllopstjej. Det har egentligen inte vart speciellt viktigt för mig att vara gift, i princip ingen i min släkt är gift, jag hade ingen drömklänning sen jag var liten och inget album med sparade bröllopsbilder. Så jag fick börja från början. Det som inledningsvis gjorde att jag tyckte att det här skulle bli riktigt kul var att jag älskar att leda projekt och jag insåg ganska snabbt att det här skulle bli ett ganska stort sådant. Jag har jobbat med många stora projekt tidigare, och att planera bröllop med allt vad det innebär är till mångt och mycket att planera vilket stort projekt som helst. Hemligheten är att hitta balansen mellan detaljer och helhet. Jag tycker att många lätt fastnar i detaljer och glömmer helheten. Fokus försvinner tillslut på varför man faktiskt vill gifta sig medan man sitter upp på småtimmarna och syr stolsöverdrag som ska matcha löparna på bordet. Detaljer är viktiga, men bara så länge det finns en balans med helheten.

Så vi satte oss och började fundera på vilken typ av bröllop vi ville ha. Vi var ganska snabbt överens om att vi ville ha det personligt, stilrent, romantiskt och enkelt men med mycket kärlek i detaljerna. Eftersom vi inte hade några pengar avsatta till bröllop än, så insåg vi ganska snabbt att vi inte kunde lyxa med allt, så vi valde att lägga ganska mycket kraft på några få saker. Jag valde vår bröllopsserie, med inbjudningar, festprogram, placeringskort, servettringar och allt vad det innebär och Robban (som är fotograf) valde att vi skulle satsa lite extra på en bra fotograf. Det var våra ingångsvärden och jag kan väl ärligt erkänna att det var lite svårt i slutet att hålla sig till det enkla och det blev några impulsköp som kanske inte spelade någon som helst roll när det väl kom till kritan, men det var skönt att ha bestämt vad som var viktigt för oss så tidigt.

Något annat vi också bestämde oss för tidigt var att ta ut en budget och sedan lägga nivån efter det. Vi sa båda två att det var det här vi ville lägga våra pengar på det närmsta året, så vi satte upp en budget på 100 000 kr. Det var pengar som inte fanns då, men vi kom överens om att spara 5000 kr var varje månad och om vi lyckades med det så skulle vi ju ha pengarna lagom till bröllopet. Vi lyckades faktiskt med det och visst har det vart tufft vissa perioder att vara utan så pass mycket pengar varje månad, men vid de tillfällena påminde vi varandra om vad det var vi sparade till och då kändes det mycket lättare igen. Det känns ju helt sjukt att det är så lätt att spara så mycket pengar och det känns som om det mest är småinköpen som har minskat, vilket ändå bara är bra. Sedan hade vi turen att ha underbara familjer som båda bidrog med 10 000 kr, något vi inte alls räknat med eller trott. Så budgeten blev ännu större och det var tur det, för det är svårt att hålla koll på alla småutgifter som dyker upp. Vi satte oss ganska tidigt och tog fram de poster vi trodde skulle bli aktuella kostnader för bröllopet och sedan beräknade vi varje post, för att få en uppskattning på vad allt skulle kosta. Vartefter vi köpte saker gick vi in och skrev in den faktiska kostnaden så att vi höll koll på hur vi låg till gentemot den uppskattade budgeten. Här finns våra budgetposter att ladda ner och skriva ut om ni vill ha inspiration. Vill ni bara kika, så kan ni klicka på bilden nedan.


Vår bröllopsbudget

Något som funkade för mig för att strukturera all inspiration som finns på webben var att göra i ordning en bröllopsmapp på datorn och i den mappen så skapade jag en massa andra mappar kategoriserade efter ämnen. Till dessa mappar drog jag sedan alla fina bilder som jag hittade på nätet när jag surfade runt. Jätteskönt att ha när det väl började närma sig beslut av de olika delarna.

Min struktur på bröllopskategorier

Jag fick många bröllopstidningar av nära och kära och blev även medlem på bröllopstorget ganska tidigt. Det tog inte så lång tid innan jag kände att jag började tappa bort mig själv och mina egna önskningar om bröllopet och istället bara titta på de bröllopsklänningar och ringar som var trendiga i år o s v. Jag skulle vilja säga att de var jättebra att ha alldeles i början, när man ska börja förstå vad man har gett sig in på och hämta information om hur man går tillväga med en hindersprövning t e x, men ju längre tid det gick, desto mindre ville jag logga in eller öppna tidningarna. De förstörde bara bilden av mitt egna bröllop. Forumet på bröllopstorget kan dock vara bra för att hitta folk som ska gifta sig eller har gift sig i närheten av en själv för att få tips på bra leverantörer och andra rekommendationer. Var heller inte rädd att involvera nära och kära i planeringen! De blir allt som oftast bara glada för att de får vara med och bidra på er stora dag.

Det var väl i stora drag våra förutsättningar och grunden till vår planering. Skriv gärna en kommentar om du har frågor! Jag kommer att spara på dem och samla dem för att svara på längre fram. Nästa del kommer att handla om att hitta festlokal och bestämma vigselplats.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag gillar dina babyconverse jättemycket och skulle bli såååå glad om du ville lägga ut beskrivningen!

    SvaraRadera
  2. Hej Lina!
    Tack för första delen av planeringen. Ser fram emot nästa del. Kul med mapparna och har gjort likadant! hihi! Det är toppen att gå tillbaka till, efter att man blir lite vilsen i bröllopstidningarna.

    SvaraRadera