onsdag 20 januari 2010

Det här med kreativitet...

... är verkligen en färskvara. Vissa stunder, ofta när man håller på med något helt annat, så finns den där och man kan komma på 1000-idéer som man skulle vilja genomföra där och då. Andra stunder, när man sitter i sitt pysselrum och har all tid i världen, så är den som bortblåst. Jag vet att det finns olika skolor i det här med att hitta sin mojo och sin kreativitet igen. Vissa struntar helt enkelt i allt vad pyssel heter en stund och litar på att motivationen kommer tillbaka så småningom, medan andra sätter sig och mer eller mindre tvingar fram den.

Jag har nog provat det mesta för att ta mig ur blockeringar. Det som brukar funka bäst för mig är att antingen shoppa mig ur den (med en massa nya roliga prylar, stämplar och papper går det inte att hålla händerna i styr) eller vila mig ur den (släppa alla krav och bara vänta tills jag blir rastlös och vill hitta på något praktiskt). Men ibland har man inte pengarna att shoppa loss eller tiden att bara vänta och då brukar ett besök i min inspirationsmapp vara väldigt effektivt. Jag har en mapp i datorn som heter inspiration och i den mappen ligger en massa andra mappar som heter Kort, Bröllop, Askar, Layouter, Altering, Inredning, Album, Skisser, Småpyssel o s v. Så fort jag ser något snyggt eller spännande spar jag det i den mappen det hör hemma för att sedan göra en upptäcktsresa när jag behöver inspiration. För mig funkar det jättebra. Hur gör du för att få igång din inspiration igen efter lite torka?

Här är kortet som jag skickade till Tettiz:

Jag försökte gör kortet Tettiz-style i färger jag vet att hon gillar och i den stil jag lärt mig av henne.

Jag använde mig bland annat av wellpapp i två färger.

4 kommentarer:

  1. Men du e ju för rar! ;) Hon kommer att älska kortet!
    Tack för kommentar :) Och wheeh! ;) Då länkas det strax!
    Kram

    SvaraRadera
  2. ...och kortet har kommit fram till mig!! TACK - det är ljuvligt fint!! Maken nickade gillande när jag visade honom det, och nu står det så fint på en av mina tavellister bredvid datorn.

    För att svara på din fråga så brukar jag nog ha kortare pauser om jag tappar bort min mojo; jag har nog aldrig haft någon längre scrapblock. Pysselträffar brukar alltid sätta fart på mina kreativitet, så det kan jag rekommendera. Shopping funkar också himla bra... *flinar*

    Kramar,
    Tett

    SvaraRadera
  3. fint kort! wellpapp har jaag inte lyckats använda än, fast jag vill :)

    fulpyssla är ett bra sätt att komma igång :) Alltså att skapa något fult med vilje :)

    SvaraRadera
  4. Vilken sötnos du är - och vilket underbart kort i Tettiz-stil!! Gillar stenhårt! :D

    SvaraRadera