onsdag 14 januari 2009

Födelsedagsalbum

Nu är det äntligen klart! Nu har jag koll på när mina nära och kära fyller år! Ända sedan jag köpte min Bind-it-all så har jag längtat efter att göra ett födelsedagsalbum och jag trodde nog att det var det första albumet som jag skulle göra med min nya älsklingsmaskin. Men det har tagit tid. Mest för att jag aldrig hittade något bra format att göra det i och jag kunde inte bestämma mig för hur jag ville sortera födelsedagarna. Problemet med de som finns färdig är, enligt mig, att det ofta står en månad soim rubrik och sedan finns det en linje för varje dag i den månaden att skriva namn. Problem 1 med det är att jag vet många som fyller år samma dag och då finns det bara plats för en, problem 2 är att jag tycker inte att det känns så personligt med en massa tomma rader i boken och problem 3 är att jag vill ha bättre översikt över födelsedagarna.

Men för att sluta sura och äntligen få i ordning min bok som jag längtat så mycket efter så satte jag mig och gjorde i ordning min egen design. Man är ju ändå en problemlösare! Jag kunde säkert ha gjort den mycket snyggare, men jag är väldigt nöjd med funktionerna som blev av slutresultatet.





Framsidan blev enkel i den härliga kombinationen av brunt och ljusblått.



Till insidorna så valde jag först en färg till varje månad för att göra boken lite färggladare. Sedan bestämde jag mig för att ha en månadsöversikt på vänstra sidan och mer detaljerad information på högra sidan, där står dagen de fyller, namn och vilket år de är födda så att jag har koll på hur mycket de fyller.



Jag tycker att det är jätteskönt att ha översikten över månaderna på varje uppslag så jag snabbt kan se hur många födelsedagar som kommer.



Jag har valt att lämna högersidorna helt tomma så att jag kan skriva fritt. Jag bryr mig inte om att sortera detaljerna i nummerordning på högersidan. Det kommer ju ändå komma in nya personer i ens liv som man vill gratta och lägga till i boken och då blir det oordning i alla fall. Och framförallt så är det ett steg i min personliga träning i att inte vara ett sånt sjuuukt strukturfreak...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar