torsdag 15 januari 2009

60 000 tankar idag

Visste ni att vi människor tänker ungefär 60 000 tankar per dag? Och att 98 % av dem tankarna är tankar som vi har haft förut. Samma gamla tankar som vi redan ältat och tidigare tänkt. Det betyder att endast 2 % av våra dagliga tankar är nya. Om ni ändå tycker att det låter mycket så består de allra flesta av dessa nya tankar av nya sätt att försvaragamla invanda mönster. Kvar blir de helt nya tankarna. Inte speciellt många.

Det är klart att vi har nytta av att tänka samma gamla tankar varje dag. Det ingår ju i vårt vanemönster att göra saker på rutin. Tänk om du varje dag skulle fundera på hur du skulle ta dig till jobbet, komma på helt nya sätt att borsta tänderna eller laga något helt nytt till frukost. Det skulle nog ta ganska mycket energi. Men faktum är att jag tror att vi allt för ofta tänker gamla tankar och går i samma gamla mönster och att det kan vara nyttigt att bryta mönstren lite oftare än vanligt. Ta en dag och lägg märke till hur mycket du faktiskt gör utan att du tänker på det, tar fram frukost, går till tunnelbanan, slår telefonnummer, lagar mat, öppnar posten och jag lovar att du till och med klär på dig och tvålar in dig på samma sätt varje dag!

Så här i nyårstider är det många som hånar folk som vill börja tänka nytt. "Nyårslöften håller ju ändå aldrig", "jag tänker inte lova något som jag inte kan hålla" och "jasså, du ska börja träna nu, är det ett nyårslöfte? - Lycka till!" är väldigt vanliga kommentarer har jag märkt. Jag vill ändå hylla alla som försöker tänka nytt! Och jag tycker att 1 januari är ett utmärkt datum att börja. Jag tycker att det känns skönt att inleda året med lite nya fräscha tankar och målsättningar. Hur länge de håller i sig får vi se, men jag mår i alla fall bar av att tänka nytt just nu. Min stora utmaning det här året är just att Tänka Nytt! Jag vill prova nya saker, för det är då jag känner att jag lever har jag märkt. Jag vill träffa människor jag inte träffat tidigare och även ha nya möten med människor som jag har känner sedan tidigare, se ställen jag aldrig sett förut, äta saker jag aldrig tidigare provat, få nya erfarenheter och upplevelser helt enkelt. När det pirrar lite extra i magen då vet jag att jag är på rätt väg för då händer det något nytt.

Vilken tanke har du tänkt idag som du aldrig har tänkt förut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar