fredag 19 september 2008

Ja, det är sant! Jag fullkomligt älskar fredagsmys! Och det har jag gjort så länge jag minns...

... Jag kommer ihåg hur det var när jag var liten... 
Jag småsprang hem ifrån skolan på fredagar för jag visste att mamma kom hem tidigare på fredagar. Hon städade hela huset, inte för att hon var tvungen utan bara för att hon vill ha det fint under helgen. Så där så att det luktade rent och var fint när man kom hem. Sedan kom resten av familjen hem och alla samlades kring köksbordet och myste. Att mysa i vår familj innebär att mamma tar ett glas vin, Jocke tar en whiskey, vi barn fick dricka och vi åt ostbågar och tillsammans satt vi och pratade runt köksbordet om hur dagen och veckan vart. Sedan lagade vi mat. God mat. Något speciellt så att det kändes att fredagen är här, att vi ska vara glada och stolta över veckan som gått och se fram emot helgen som kommer.

De här minnena sitter väldigt djupt i mig. Varför vet jag inte.Jag ve inte ens hur mycket utav dem som är sanna och verkliga och hur mycket av dem som faktiskt bara är tillgjorda och önskvärda minnen. Men det spelar ingen roll. Jag älskar ändå fredagsmys och därför är min lycka gjord när jag har tagit med mig den traditionen in i min nya familj med Robban. I dag ropade han när vi kom hem ifrån jobbet: "-Vohoo, nu är det fredagsmys!" och jag blir glad i hela kroppen. 

När jag tänker på det inser hur otroligt inrutad jag är. Det är helt omöjligt att äta vanlig mat som t ex falukorv och makaroner på en fredag. Det går inte! Jag skulle hellre svälta än att äta det. Det går inte heller att ha stökigt hemma - i alla fall inte i det rummet man äter i. Jag får inget lugn alls i kroppen. Nej, det ska vara tända ljus, ett glas konjak till Baby och ett glas rött till mig och lite mys innan vi lagar mat! Det är så det ska va!

På tal om mys. Jag kan passa på att visa det fina fatet som jag har köpt på Åhlens som passar ypperligt för detta ändamål.

Blog Image

Blog Image

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar