fredag 22 januari 2010

Egen färgkarta till papper


Jag har länge funderat på att skaffa mig någon typ av färgkarta till alla mina papper. Många gånger är jag ute efter en viss färg och en viss struktur, men vet inte vad pappret heter när jag ska beställa det. Nuförtiden finns det så många snarlika nyanser att välja mellan och de ser sällan ut som de gör i verkligheten på min skärm. Och nu när jag har börjat göra bröllopsserier till folk och vill förklara och fråga om färger så är det alltid svårt att hitta rätt nyans.

REV 0005

Men nu tror jag att jag har hittat en bra lösning - Jag har tillverkat min egna färgkarta som jag alltid kan ha med mig. Efter lite letande i stanslådan hittade jag tillslut formen av en Tag - REV0005, som jag stansade ut i ett papper. Jag klippte sedan av ena öglan och trädde på den andra på en öppningsbar metallring som jag köpt till att göra små album av tidigare.

Min färgkarta över Canvas-strukturer

Jag passade på att börja med detta när jag precis fått hem en stor laddning papper. På så sätt fick jag ju en specifikation med vad alla papper heter, så att det inte fanns någon risk att det skulle bli fel. Sedan gjorde jag olika ringar för olika strukturer på papprena och på baksidorna skrev jag vilken struktur det är och vad färgen heter, så att det är lätt för mig att beställa när en kund bestämt sig för nyans. Perfekt och enkelt att ta med sig! Så nu är det bara att beställa hem mer papper och göra klart snurran.

Namn på färgerna på baksidan

6 kommentarer:

  1. Du har så många bra ideér Lina...

    SvaraRadera
  2. Väldigt listigt måste jag säga!! Laminera dom om du vill hålla dom så fiiiina som dom är nu!
    Fast det blir kanske tokigt om man inte kan känna strukturen då!?
    Kramar Linapyssel

    SvaraRadera
  3. SMART! :)
    Jag har samma dilemma ;)
    Tack för tipset.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Liiina!!!
    Vet du....jag vill beställa ett smycke av dig...ska jag göra det på signerat?
    Kramar linapyssel

    SvaraRadera