onsdag 27 januari 2010

Annorlunda gå-bort-present

I samma takt som vi har skruvat upp träningen här hemma så har sakta mitt intresse för mat ökat. Vi har hittat en modell där vi varannan vecka har matvecka och då planerar man veckans matsedel och ansvarar för matlagningen den veckan. När jag har matvecka brukar jag utmana mig själv att prova minst ett nytt recept per vecka, vilket ändå ställer lite krav på planering. Hittills har det gått jättebra och det har plötsligt blivit roligt att laga vardagsmat.

Jag tycker att man också märker tydliga trender hur hemmalagat och hemmabakat har stigit i värde på sistone. I och med mitt nya matintresse så har även jag fallit för trenden och försöker att göra så mycket hemmalagat jag bara kan. Det blir helt enkelt både nyttigare och billigare. Oftast innebär det att jag bakar bröd, men i helgen provade jag något helt nytt - att göra egen müsli. Det var jätteenkelt och det blev helt klart den godaste müslin jag någonsin ätit. Och nyttigt!

För att fler ska kunna göra den otroligt goda müslin så bjuder jag på receptet:

Rostad Müsli
1 dl nötter (jag valde sötmandel)
2 dl solroskärnor
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl linfrö
1 dl havrekli
3/4 fruktsocker
4 msk smör-och rapsolja
2 dl vatten
2 dl russin

Sätt ugnen på 200°. Hacka nötterna grovt. Blanda ihop alla torra ingredienser, utom russinen i en bunke. Blanda smör-och rapsoljan med vattnet, droppa det över grynblandningen i en långpanna. Rosta i mitten av ugnen 25 minuter. Rör om då och då. Låt kallna och rör ner russinen. Häll upp i en burk med tätt lock.

Självklart kan man lägga till torkad frukt, bär eller annat som man gillar i müslin. Sedan kan man sätta ett fint band runt och kanske ge bort till någon som man tycker om. Jag lovar att det blir en uppskattad gåva!

8 kommentarer:

  1. Your granola recipe looks tasty, sad, I do cannot understand it! LOL

    SvaraRadera
  2. This text is worth everyone's attention. When can I find out more?

    Feel free to surf to my web site; Jackpot 6000 free

    SvaraRadera
  3. I am no longer sure the place you're getting your information, however good topic. I needs to spend some time learning more or figuring out more. Thank you for wonderful info I used to be on the lookout for this information for my mission.

    my website ... jackpot 6000 []

    SvaraRadera
  4. I love it when folks get together and share thoughts.
    Great blog, continue the good work!

    Feel free to surf to my web page online slotmachines [http://www.dexhamilton.com]

    SvaraRadera
  5. Hurrah, that's what I was exploring for, what a stuff! present here at this website, thanks admin of this web page.

    Stop by my web site - Jackpot 6000 Free

    SvaraRadera
  6. Grеat articlе, exаctlу what I neеded.


    mу ωeb pagе - rhinoplasty surgery

    SvaraRadera
  7. I visited multiple ѕіtes hoωeveг the audio qualitу for audiο songs
    ехiѕting аt this sіte іs genuinelу fabulοus.


    Mу web blog nummerupplysningen.se

    SvaraRadera
  8. Thank you, I have just been looking for information approximately this subject
    for ages and yours is the greatest I've came upon till now. But, what concerning the bottom line? Are you certain concerning the source?

    Here is my web-site :: online slotmachines

    SvaraRadera