lördag 12 december 2009

Julkortsinspiration

Hur går det för er med julkorten? Står det på er Att-göra-lista under helgen, precis som på min? Ja, det börjar ju bli dags nu. På onsdag är väl sista dagen man kan skicka dem med julfrimärke så att de garanterat kommer fram innan jul. Jag tror att jag aldrig har gjort så många julkort något år som i år. Jag har fått både många och stora beställningar och det verkar som om folk börjar uppskatta julkort mer och mer. Att det blir fler och fler som skickar. Det gillar vi! Och bästa sortens julkort är ju så klart handgjorda. =)

Jag tänkte hjälpa er på traven lite med inspirationen. Det kan ju hända att den tryter när man ska göra många. Du behöver inte så mycket grejer för att göra fina julkort och mycket går att ta ifrån övrigt julpyssel. I år har jag inte använt så mycket stämplar och mönstrat papper utan istället använt kontraster i materialet. Jag har t ex blandat tygspets med glittrande detaljer och matchat klassiska färger med lite mer trendiga. Embossing, eller relief-tryck, är en absolut fvoritteknik så här i jultider och gör att korten känns lite extra lyxiga. Här kommer några av årets julkort:

Här har jag klippt ut/stansat ut två hjärtan som jag fäst på vit cardstock. Stommen är i rött och jag har även knutit fast ett grovt snöre. I hörnen sitter halvpärlor.


Till det här kortet har jag gjort det klassiska flätade hjärtat och använt som dekoration. Jag har även stämplat en text i guld.


Ytterligare ett kort i mestadels rött och vitt med turkosa detaljer. Jag har klippt ut granar i mönsterpapper och embossat en textstämpel ifrån Inkido som är årets favorit.


Ett kort i brunt och vitt med ett rött band. Stämpeln med pepparkaksflickan är ifrån hÄnglar och jag har även klippt ut/stansat ut ett hjärta i silverpapper.


Ett enkelt kort till där jag har embossat vita snöflingor på ett skimrande blått papper och därmed fått ett mönstrat papper. Jag embossade även en snöflinga i silver som jag hängde i det grova snöret som en tag. Texten är även den embossad i silver. Bakom snöret har jag fäst en tygspets.


Ett brunt kort med röda och vita detaljer. Jag har klippt/stansat ut ett hjärta i guldpapper och embossat en röd text till. I hörnet sitter röda halvpärlor.

Och just det! Glöm inte att imorgon är sista dagen för beställning av smycken, julkort eller andra grejer av mig för att garanterat få dem innan jul. Skulle du inte hinna tills i morgon kan vi säkert ordna det ändå, men det är alltid bra att vara i tid.

Och alla ni som redan har beställt kommer att få leverans under veckan!

2 kommentarer:

  1. Tack för fin inspiration!!! Jag har 56 kort att göra och inte böjat knappt.....kan bli dyrt i år!!!!
    Kramar Lina

    SvaraRadera
  2. Vilka fina kort du gör, nu fick jag ännu mer inspiration :)

    SvaraRadera