onsdag 4 november 2009

Jag fick en julknäpp idag...

Japp, det stämmer. Jag har suttit med raggsockorna på, druckit glögg, nynnat på julsånger och gjort mina första julkort i kväll. Hur långt har ni kommit med era? =) Nåja, när man vänt över kalendern till november så tycker jag att man måste få börja fundera lite kring julen. Jag hoppas att jag kan visa upp lite tips och idéer här under november - december till er som vill pyssla lite inför julen. Själv har jag massor av idéer som ska sjösättas!

Trots att det känns som otroligt längesen jag gjorde kort nu, så var det så kul att vara tillbaka igen. Jag var lite ringrostig och det tog ett tag innan jag var inne i det igen, men med nya papper och nya stämplar gick det snabbare än jag var rädd för.

Kanske var det för att jag var ringsrostig, eller bara för att jag gillar det stilrena, men det första kortet blev ganska sparsmakat och enkelt. Färgerna ljusblå och brunt är min absoluta favoritkombination i år och jag kommer nog att göra flera kort på det temat.


Uppe i hörnet stansade jag ut skimrande snöflingor och satte ihop dem med brads och fäste dem på distanskuddar.


Budskapet stämplade jag och embossade det sedan med glittrig vit färg. Även detta satte jag på distanskuddar.


Det andra kortet blev ganska annorlunda och går i mer traditionella julfärger.


En stor skillnad för mig är att jag har provat en ny färgläggningsteknik. Istället för mina tuschpennor har jag nu färglagt med distresser - dvs färg och pensel. Det tog ett tag innan jag fick in snitsen, men börjar nu förstå mig på det hela. Jag har dock fortfarande lite svårt att få till skuggningarna så att motivet kommer mer till liv.


Något jag alltid gillar är att bryta av med ett annat material för att få ett djup i kortet. Här har jag använt pappersrosor, spets i tyg och röda pärlor.

Nu sitter jag här och funderar på om det kan finnas folk som har intresse på att köpa handgjorda julkort och ge bort till sina nära och kära i år. Vad tror ni?

2 kommentarer:

  1. Ursnygga!
    Folk läägger mindre pengar på julkort som julkort men sknygga kort att lägga presentkort i är stor efterfrågan....


    petras


    Ps Tack för urgullig kommentar!!!

    SvaraRadera
  2. Fina julkort! Fastnade lite extra för det första, snyggt och stilrent i fina färger!

    SvaraRadera