söndag 18 januari 2009

Det är gult i luften

Har ni sett att årets färg har blivit utsedd av Pantone, och årets färg 2009 blev:

Jag har själv aldrig vart en big fan av gult. Därför rynkade jag lite på näsan när jag hade tänk att förnya vårt vardagsrum i någon ny, fräsch färg nu när det är vår. Men ju mer jag tänkte på gult, desto fler snygga detaljer såg jag framför mig. Det känns som om det är mycket grafiska färger och starka färger nu och gult går ju faktiskt väldigt bra med många av dem. Min favoritkombination är gult och grått, vilket känns som något helt nytt, i alla fall i vårt hem. Mina inredningsknölar började gå på högvarv och jag bestämde mig för att ta det som en utmaning att få in gult och grått hemma. För att komma på idéer behövde jag lite inspiration:


Det är kul att köpa godis efter färg och efter att ha fått i sig det här är det lätt att tänka gula och gråa tankar...

Jag vill ju inte måla om hela vardagsrummet i gult, bara för att det råkar vara en trendig färg, och därför är det bra att vi har alla våra större möbler i vardagsummet i svart och vitt. Då går det väldigt snabbt och lätt att byta färg och stil och det behöver inte alls att kosta speciellt mycket. Ändå känns det som ett helt nytt vardagsrum.


En skål med citroner är ett väldigt enkelt och snyggt sätt att få en färgklick i rummet. Den otroligt snygga afrikanska skålen kommer ifrån Bolia.com och finns just nu på rea.

Vardagsrumsbordet är en guldgruva när det gäller att pigga upp ett rum. Där är möjligheterna oändliga och det är väldigt tacksamt att ställa något där för det står i princip alltid i blickfånget i rummet oavsett om man ser på TV eller sitter och pratar och umgås. Vi har dessutom svarta soffor och ett vitt bord till så vad man än ställer på bordet så syns det väl.

En snygg duk är ett måste i ett fint vardagsrum och den behöver inte alltid vara dyr. Jag hittade den här snygga gråa löparen på rea hos Hemtex som kommer passa perfekt in i vårt nya vardagsrum.

Jag tycker att det är så otroligt kul att gå och plocka ihop matchande inredningsdetaljer ifrån olika affärer. Att gå runt och matcha färger, nyanser, strukturer och former för att få ihop en snygg helhet är sjukt inspirerande. Ett tips om man inte vet vart man ska börja är att ta ett föremål som man gillar, t ex en tavla, tapet, kudde, duk, fat eller vad som helst och utgå ifrån det när man väljer ut resten. Jag brukar ofta börja med ett ljusfat i olika nyanser. Jag står i affären och ställer upp olika kombinationer av färger och former tills jag är nöjd.


De här fina ljusen hittade jag på Indiska och får lägga grunden till övriga detaljer i rummet.

Hoppas att jag har inspirerat er lite till att våga inreda i gult! Det kan faktiskt bli riktigt snyggt och det ger en härlig energi i rummet. Jag har många fler idéer som kommer att bli verklighet under veckan som kommer. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar