onsdag 13 februari 2008

Nybakat bröd

Tro det eller ej, men idag har jag bakat eget bröd! Med dåliga minnen ifrån torra scones på hemkunskapen någonstans i bakhuvudet, var mitt självförtroende inte helt på topp när jag började baka. Fråga mig inte varför, men jag fick helt plötsligt något begär efter nybakat bröd som helt enkelt inte gick att stoppa. Trots tidigare dåliga erfarenheter har jag kommit på att jag har en romantisk bild av nybakat bröd. Det känns som om att livet blir lite enklare, roligare och lyxigare om man bakat brödet själv. Så där som det blir på reklamfilmer när hela familjen kommer upp och ler på morgonen för att mamma har bytt sköljmedel.

Jag letade upp ett recept på ett valnötsbröd som såg gott ut och det roliga var att mina faktiskt blev riktigt goda! Enligt Robban var mitt bröd det godaste bröd han någonsin ätit. Självklart ska jag bjussa på receptet och jag lovar att om jag lyckas med dem, så kommer du också det. Lycka till!

Blog Image

Blog Image

Ingredienser:

0,6 l Vetemjöl
1 dl Grahamsmjöl
0,5 dl Potatisfiber
1 tsk Salt
2 msk Olja
1 msk Ljus sirap
25 g Jäst
3 dl Vatten
1 dl Valnötskärnor

Tillagning:

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt oljan, sirapen och jästen utrörd i 37 grader varmt vatten. Arbeta ihop till en deg. Låt jäsa i 30 minuter. Hacka valnötterna grovt och mjöla en bunke som brödet sen får jäsa i. Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Arbeta in valnötterna och forma degen till en stor rund bulle. Lägg den att jäsa i bunken 30 minuter. Lägg försiktigt upp den jästa bullen på en plåt och grädda ca 30 minuter i en 200 grader varm ugn. Låt kallna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar